Deset bodů pro tvorbu koncepce udržitelného hospodaření s teplem a plánů vytápění a chlazení

zveřejněno 06.02.2025

Doporučujeme každému městu, aby si před přípravou zadávacích podmínek pro výběrové řízení, zadáním zakázky nebo zahájením spolupráce s poradenskými či energetickými společnostmi na aktualizaci koncepce hospodaření s teplem (nebo plánu vytápění a chlazení) ověřilo následující klíčové body.


Splnění prvních čtyř bodů (1-4) zajistí, že koncepce nebo plán vašeho města budou připraveny na budoucí výzvy, zejména s ohledem na cíle EU v oblasti energetiky a klimatu1. Realizace bodů 5-10 dále zvýší jejich přínos pro obyvatele i místní podniky.


Poradenská/energetická společnost:

☐ 1. Připraví alespoň dva scénáře: 1. Pokračování současného plánu či ustanovení, 2. klimatický/dekarbonizační scénář;
☐ 2. Druhý scénář počítá s nulovým podílem fosilních paliv v plánovaném energetickém mixu, ideálně do roku 20352;
☐ 3. Vyhodnotí zvažovanou/plánovanou komplexní renovaci veřejných a dalších souvisejících budov v souladu s 3% roční mírou renovace. Cílem je optimalizovat energetické potřeby připojených spotřebitelů, tj. zejména renovace (více než 3 % celkové podlahové plochy ročně) budov připojených na centrální zásobování teplem (CZT) a řešení nejvíce energeticky náročných budov a potřeb zranitelných domácností3.
☐ 4. Navrhne scénáře přizpůsobené místním potřebám, tj. posoudí:
☐ (a) používání tepelných čerpadel, včetně velkých;
☐ (b) krátkodobá a/nebo sezónní řešení akumulace tepla;
☐ (c) využití tepla z čistírny odpadních vod a/nebo z řeky;
☐ d) (možné) geotermální zdroje;
☐ (e) potenciál solárních tepelných a fotovoltaických zdrojů;
☐ (f) odpadní teplo z průmyslu a služeb;
☐ (g) udržitelnost místních zdrojů (např. místní biomasy a lesů);


☐ 5. Bude požadovat a vyhodnocovat komplexní údaje o zdrojích energie, systému rozvodu tepla a budovách, tj. nejen obecné strategie města
☐ 6. Posoudí zlepšení energetické účinnosti sítě dálkového vytápění (např. modernizace rozvodů, snížení teploty systému, kaskádování atd.);
☐ 7. Zohlední možnosti flexibility služeb a využití vysokých a nízkých cen elektřiny;
☐ 8. Vyhodnotí podmínky pro případné rozšíření systému a připojení nových zákazníků a dalších subjektů (např. pro využití odpadního tepla);
☐ 9. Bude diskutovat o dekarbonizaci participativním způsobem se zákazníky, potenciálními dodavateli odpadního tepla a dalšími zúčastněnými stranami;
☐ 10. Posoudí a vyhodnotí dopad investic na náklady spojené s výrobou tepla a navrhne konkrétní opatření pro dodavatele a odběratele, doplněná o jasný časový harmonogram.


Rádi bychom poděkovali Martině Repíkové, Filipu Vilgovi a dalším za velmi cenné doplňky, připomínky a konstruktivní komentáře, které výrazně zlepšily kvalitu tohoto dokumentu.

 

------------------

1 "Členské státy zajistí, aby regionální a místní orgány vypracovaly místní plány vytápění a chlazení alespoň v obcích s celkovým počtem obyvatel vyšším než 45 000." Zdroj: SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2023/1791 ze dne 13. září 2023 o energetické účinnosti a o změně nařízení (EU) 2023/955 (přepracované znění). 

2 Alternativně: méně než 150 g CO2eq/kWh do roku 2025, 100 g CO2eq/kWh do roku 2034, 50 g CO2eq/kWh do roku 2044 a 0 g CO2eq/kWh do roku 2049.

3 podle SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2023/1791 ze dne 13. září 2023 o energetické účinnosti a o změně nařízení (EU) 2023/955 (přepracované znění)

Zaujal Vás tento článek?
Doporučte článek známým!

Hledaný výraz

[ zavřít ]