Nad tématem energeticky efektivní městské dopravy diskutovali dnes zástupci místních samospráv, ministerstev, dopravních podniků a neziskových organizací.
Rámec tématu byl vytčen prezentací o strategiích a cílech v oblasti energeticky efektivní dopravy a to jak na úrovni evropské, tak národní. Příklady dobré praxe prezentovali zástupci 4 měst a jednoho kraje: představen byl projekt služebních kol pro zaměstnance českobudějovického magistrátu, projekt efektivní koordinace veřejné dopravy ve Zlínském kraji, budování a propojování cyklostezek v Praze 19, Kbelích, brněnský projekt CIVITAS se zaměřením na snížení spotřeby elektrické energie v prostředích MHD a olomoucký automatický systém preference hromadné dopravy před individuální automobilovou.
V navazující diskusi se účastníci shodli na nejdůležitějších opatřeních, která by měla ke zvýšení energetické efektivity v dopravě vést. Jednalo se především o celkové utlumení individuální automobilové dopravy prostřednictvím budování a rozšiřování parkovišť P+R a vytváření takových územních plánů, která budou záměrně automobilovou dopravu potlačovat. V souvislosti s tím je potřeba aktivně pracovat s veřejností a nově zaváděná opatření občanům vysvětlovat.
Jedním z témat bylo také stanovení priorit nového období čerpání EU fondů (2014-2020). Jejich správné nastavení může umožnit investovat finance do opatření, která vykazují největší dopravní, socioekonomické a environmentální benefity.
Kulatý stůl uspořádalo Centrum pro dopravu a energetiku v rámci projektu podpořeného Višegrádským fondem.