Tisková zpráva Centra pro dopravu a energetiku a Greenpeace
Praha, 5.11.2021 - Senát vyslovil veto několika návrhům z balíčku Fit for 55. Navzdory zhoršující se klimatické krizi a právě probíhající klimatické konferenci COP26 v Glasgow, nedokázali čeští senátoři a senátorky najít shodu na podpoře potřebných klimaticko-energetických opatření.
Komplexní balíček Fit for 55, který Evropská komise představila v červenci, má Evropské unii pomoci snížit emise o 55 % oproti roku 1990 do roku 2030. Takzvané odůvodněné stanovisko, které může vést k aktivaci mechanismu žluté karty na úrovni EU, Senát schválil pro návrhy: zdanění energetických produktů a elektřiny; zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, zpřísnění výkonnostních norem pro emise CO2 pro nové osobní automobily a nová lehká užitková vozidla; podpora energie z obnovitelných zdroj; podpora energetické účinnosti; revize systému EU ETS a rezervy tržní stability.
Analýzy přitom ukazují, že náklady naší nečinnosti mnohonásobně převýší náklady včasných dekarbonizačních opatření, včetně těch obsažených právě v balíčku Fit for 55.[1] Podle jedné z nejnovějších studií by mohly být náklady na dekarbonizaci ve výši 2 - 2,5 % světového HDP ročně. Naproti tomu náklady nečinnosti proti změnám klimatu by se vyšplhaly na 10 % světového HDP ročně do roku 2050 a 18 % HDP do konce tohoto století.[2] Je proto jednoznačné, že čím dříve začneme emise snižovat, tím méně negativním efektům změny klimatu budeme vystaveni.[3]
Kateřina Davidová z Centra pro dopravu a energetiku řekla:
“Senát má být pojistkou demokracie. Dnes se ovšem zachoval spíš jako pojistka pro zisky fosilního průmyslu. Postavit se v době probíhající globální klimatické konference proti návrhu, jak snižovat emise v rámci Evropské unie, je nadmíru nezodpovědné. O návrhu balíčku Fit for 55 je potřeba diskutovat a je to také v plánu. Dnešní diskuze v Senátu byla spíše ukázkou, jak se to dělat nemá. Naštěstí je velmi nepravděpodobné, že by se stejně negativně k balíčku Fit for 55 postavila třetina parlamentů všech členských zemí EU, takže návrh půjde dál do řádného legislativního procesu.”
Jan Freidinger z organizace Greenpeace řekl:
“Žlutá karta se má dávat za fauly a ne za snahu zachránit planetu a české hospodářství a energetiku nasměrovat k moderním, udržitelným a zároveň konkurenceschopným technologiím. Celý svět se snaží v těchto dnech hledat řešení klimatické krize, zatímco čeští senátoři jakoby ustrnuli hluboko v minulém století a dávají zelenou pálení fosilních paliv, včetně super drahého plynu, který musíme dovážet z Ruska. A to i v situaci, kdy i firma s největším příspěvkem na tvorbu HDP a největší zaměstnavatel v ČR Škoda Auto při nedávném slyšení v Senátu přesvědčovala senátory, že ve Fit for 55 vidí obrovskou příležitost a balíček plně podporuje. Balíček Fit for 55 je jen cestou jak naplnit naše předchozí klimatické sliby a závazky. Navíc jde jen o návrh, o kterém se bude vést mnohaměsíční debata. Snaha vetovat ho při výkopu, bez plánu, jak naše sliby jinak splnit, je faulem na mladé generaci, která se s následky dopadů změny klimatu bude potýkat nejvíce, a za který si Senát zaslouží kartu, a to rovnou červenou.”
Kontakty pro média:
Kateřina Davidová, projektová koordinátorka CDE, katerina.davidova@cde-org.cz, +420 734 670 514
Jan Freidinger, Greenpeace, jfreidin@grenpeace.org, +420 734 620 843
Václava Marková, mediální koordinátorka CDE, vaclava.markova@cde-org.cz, +420 720 277 049
Poznámky:
[1] https://yaleclimateconnections.org/2020/11/fighting-climate-change-cheaper-than-business-as-usual-and-better-for-the-economy/
[2] https://www.reuters.com/business/cop/climate-inaction-costlier-than-net-zero-transition-economists-2021-10-25/
[3] https://www.ipcc.ch/sr15/