Společná tisková zpráva kampaně Energie lidem
Podle expertů a expertek sociálních a ekologických organizací, které v rámci společné kampaně Energie lidem! představily vlastní komplexní balíček 11 systémových opatření pro řešení a předcházení dopadů energetické krize a prevenci energetické chudoby [1], se zatím státu nepodařilo plně realizovat žádné ze stěžejních opatření, naopak více než jen první kroky vláda udělala ve 4 z 11 opatření.
Významného posunu vláda dosáhla ve 2 z 11 opatření a sice v zastropování cen energií a reformě příspěvku na bydlení. Další 2 z 11 opatření jsou na půli cesty, jedná se o zákon o podpoře v bydlení a novelu energetického zákona zavádějící možnost sdílení levné a čisté lokální elektřiny.
Pouze první kroky správným směrem učinila vláda ve 4 z 11 opatření:
3 z 11 opatření vláda nezačala řešit vůbec. Jedná se o výrazné navýšení alokací pro pořizování, rekonstrukce a výstavbu sociálního bydlení, ochranou nájemníků před zvyšováním nájmů a cen energií a pomocí obcím získat kontrolu nad teplárnami a dalšími energetikými podniky, které je zásobují.
Podrobný přehled naplňování jednotlivých systémových řešení je v příloze této tiskové zprávy.
Platforma pro sociální bydlení, Za bydlení, Hnutí DUHA, Re-set, Greenpeace ČR, Centrum pro dopravu a energetiku, Limity jsme my a Fridays for Future prosazují zmíněná systémová opatření, za jejichž přijetí jsou zodpovědní zejména vicepremiér a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš, vicepremiér a ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí Marian Jurečka a ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.
V rámci kampaně Energie lidem organizace a iniciativy také organizují svépomocné skupiny, které pomáhají zateplovat okna, aby unikalo méně tepla a snižovala se spotřeba. Kampaň také informuje veřejnost o možnostech snižování spotřeby energie rychlými opatřeními a o dostupné státní podpoře, aby se ji lidé, kteří na ni mají nárok, nebáli využít. Provozuje web www.energielidem.cz a distribuuje i tištěné brožury.
Barbora Bírová z Platformy pro sociální bydlení říká:
“Ministerstvo pro místní rozvoj společně s Ministerstvem práce a sociálních věcí úspěšně spolupracuje a připravuje podklady k mezirezortním jednáním a dalším krokům, které povedou k přijetí zákona o podpoře v bydlení. Nesmíme se ale spokojit s tím, že se něco děje. Potřebujeme pořád myslet na ty, na které má přijetí a implementace funkční legislativy nebo její absence klíčový dopad – na tisíce domácnosti, které čelí bytové nouzi, nadměrným nákladům na bydlení a chudobě. Víra, že zákon bude přijat v adekvátní podobě je důležitá a stejně tak podstatné je úsilí – naše podněty jsme odevzdali ministrům Bartošovi a Jurečkovi s tím, že z procesů příprav neodcházíme, jsme součástí jednání pracovních skupin a jako Platforma pro sociální bydlení i v iniciativě Za bydlení jsme připraveni být i nadále hlídacím psem. Neřešením bytové nouze prohlubujeme problémy s celospolečenským dopadem – chudobu (nejenom energetickou chudobu), obchod s chudobou, nedostupnost bydlení, živoření nejohroženějších cílových skupin – rodin s dětmi i seniorek a seniorů.”
Jiří Koželouh z Hnutí DUHA říká:
“Vláda udělala první kroky v oblasti zpřístupnění zásadnějších energetických úspor a čisté lokální elektřiny jako je nová Zelená úsporám Light či projednávaná novela energetického zákona, přinášející komunitní energetiku a ochranu úzké skupiny zranitelných zákazníků. Pokud však chce sociální dopady energetické krize opravdu vyřešit a odstranit energetickou chudobu, která se týkala téměř každého desátého člověka už před nárůstem cen energií, musí jednak přidat na tempu a jednak být ambicióznější. Dílčí zateplení domu nepomůže dost a je nutné zpřístupnit nízkopříjmovým domácnostem i komplexní renovace. Zranitelný zákazník definovaný jen zdravotním stavem musí být doplněn domácností ohroženou energetickou chudobou a konečně zavedena tolik skloňovaná cílená pomoc.”
Barbora Jelínková z Re-set: Platformy pro sociální a ekologickou transformaci říká:
“Na rozdíl od zahraničí není v ČR situace lidí žijících v nájmu vůbec tématem. Přestože lidé žijící v nájemních bytech tvoří v celkové populaci ČR jen 16 %, z populace v energetické chudobě to je téměř třikrát tolik (46 %). Jak ukazují výsledky studie o energetické chudobě zpracované Platformou pro sociální bydlení, Hnutí DUHA a Ostravskou univerzitou, právě lidé v nájemních bytech jsou nejpočetnější skupinou domácností v energetické chudobě. A právě nájemní byty jsou většinou ty, které jsou nejvíce energeticky náročné. Přesto jsme se v ochraně lidí žijících v nájmu nikam nedostali. Nadále tak hrozí řetězení krátkodobých smluv a jejich náhlé ukončování, další zvyšování nájmů vedle zvyšování cen energií nebo odříznutí od energií. Například skotská premiérka Nicola Sturgeon vyhlásila v září zmrazení nájmů do konce března 2023 a moratorium na vystěhovávání nájemníků, kteří nezvládají platit zvyšující se nájmy a stoupající ceny energií. V následujícím roce by měla být přijata další legislativa, která by měla zvýšit práva nájemnic a nájemníků a zavést regulaci krátkodobých pronájmů. Jenže u nás nejsme ani tam, aby o něčem takovém vůbec probíhala diskuze. Lze se tak spoléhat pouze na dobrou vůli některých ojedinělých majitelů, kteří se rozhodnou nezvedat nájem, případně jej snížit v poměru ke zvyšujícím se cenám energií. A to je málo.”
Jaroslav Bican z Greenpeace ČR uvádí:
“Současné zastropování koncových cen elektřiny a plynu přináší základní jistotu, že v případě výkyvů cen nebo ukončení fixace ve smlouvě nedopadne prudké zvýšení přímo na spotřebitele a jejich účty nevyskočí do astronomických výšek. Cenový strop je ale schválený pouze pro rok 2023. Už teď je však zřejmé, že ceny budou vysoké i v dalším roce. Proto, pokud vláda z nějakého důvodu neprodlouží zastropování do roku 2024, hrozí sociální pohroma značných rozměrů. Z toho důvodu by se vláda měla co nejdříve zabývat i nadcházející topnou sezónou. A nejenom to, relativně vysoká úroveň zastropování cen elektřiny a plynu si žádá další opatření. Lze například ocenit, že Ministerstvo pro místní rozvoj projevilo vůli upravit vyhlášku o rozúčtování nákladů na vytápění a teplou vodu, aby oproti její aktuální podobě co nejvíce motivovala spotřebitele k šetření. Klíčové však bude, zda ministerstvo svoji snahu dotáhne do konce.”
Veronika Dombrovská z Limity jsme my! říká:
“Venku je pod nulou a mnozí z nás si doma nemůžou dovolit zatopit ani na 18 stupňů. Naše svépomocné zateplovací brigády pomohly ušetřit desítkám lidí, nicméně systémové kroky vlády jsou v tomto kontextu pomalé a nedostatečně ambiciózní. Dokud bude ale energetika v rukou oligarchů propojených s politiky, nemůžeme ani čekat, že by stát mohl krizi nějak smysluplně vyřešit. Potřebujeme zrušit miliardáře, kteří na krizi vydělávají a zajistit rozvoj obnovitelné energetiky ve správě obcí a komunit.”
Informace pro editorky a editory:
[1] https://energielidem.cz/sites/default/files/Politicke_pozadavky_Energie_lidem.pdf
[2] https://hnutiduha.cz/sites/default/files/publikace/2022/12/soc_bydleni_1_final.pdf
Příloha:
Podrobný přehled naplňování jednotlivých systémových řešení
1. Zásah do trhu pro snížení a stabilizaci cen energií, aby vůbec bylo možné situaci zvládnout
2. Zvyšování povědomí, pravidelná aktualizace výše a zjednodušení příspěvku na bydlení, aby rychle a efektivně pomohl domácnostem, které nezvládají pokrýt náklady na energie
1) Má být sjednocena hranice nákladů na bydlení v poměru k příjmům na 30 % napříč ČR (tedy i pro Prahu).
2) Má být zrušena fikce příjmu ve výši životního minima.
3) Má dojít hlubším úpravám skupin a navýšení základních částek normativních nákladů na bydlení. U jednočlenných domácností bude toto navýšení nejvýznamnější, neboť budou sjednoceny s dvoučlennými domácnostmi. U nájmů a podnájmů se od ledna má rozdělení normativů změnit dle velikosti obce tak, že se budou řadit jen do tří kategorií. Tu první bude tvořit Praha a Brno, druhou města nad 70 tisíc obyvatel a třetí ostatní obce. V bytě družstevním, vlastním nebo užívaném na základě služebnosti, kde se normativy nedělí dle velikosti obce, ale jen podle počtu osob v domácnosti, se jedno- a dvoučlenné domácnosti opět slučují.
4) Má dojít k zachování rekreačních objektů pro nárok na příspěvek na bydlení pro rok 2023.
MPSV se také snaží zlepšit dostupnost příspěvku, o příspěvek se dá požádat online přes aplikaci MPSV a od 1. října 2022 je možné prokazovat náklady na bydlení a příjmy rodiny jen dvakrát ročně. Navzdory významnému posunu zde zůstává prostor pro další zvyšování efektivnosti PnB. Ani po zavedení avizovaných změn skupin pro stanovení normativních nákladů na bydlení totiž nebude příspěvek zohledňovat reálné ceny u různě velkých obcí (například Olomouc/Plzeň je ve stejné kategorii jako Havířov). Nové skupiny také vůbec nezahrnují větší domácnosti (s 5 a více členy), které mají vyšší náklady na služby. Problematické také zůstává významné zpožďování vyplácení PnB v důsledku poddimenzovaní úřadů práce, fatální je situace v Praze. Na místě je také další zvyšování povědomí veřejnosti o PnB, jehož využívání podle čísel zatím není o moc větší než v minulosti.
3) Zákaz odpojení od energií a sociální slevy jako ochrana zranitelných zákazníků a domácností ohrožených energetickou chudobou
4) Změna vyhlášky o rozúčtování nákladů na vytápění a teplou vodu pro motivaci domácností šetřit energií v bytových domech
5) Přijetí zákona o podpoře v bydlení, který umožní vybudování sítě kontaktních míst bydlení ve všech obcích s rozšířenou působností a sítě terénních služeb prevence ztráty bydlení
6) Výrazné navýšení alokací pro pořizování, rekonstrukce a výstavbu sociálního bydlení.
Vláda momentálně jedná o navýšení alokací a možném úvěru z Národního plánu obnovy. Je potřeba, aby do jejich požadavků a plánů byly vyčleněny odpovídající prostředky pro pořizování, rekonstrukci a výstavbu sociálního bydlení. Další významné prostředky by měly být do budování sociálního bydlení a jeho energetického zefektivňování určitě vyčleněné z Klimatického sociálního fondu. V neposlední řadě pak nadále spatřujeme potřebu zpětné realokace prostředků Fondu soudržnosti do Evropského sociálního fondu (ESF+), a to v celkové 10% výši.
7) Ochrana nájemnic a nájemníků pro dostupné bydlení jako základní podmínka prevence energetické chudoby
8) Podpora zateplování, solárních střech a bezplatného poradenství přístupných i pro nízkopříjmové, aby si každý mohl zajistit trvalé snížení spotřeby drahé energie
9) Komunitní obnovitelné zdroje a sdílení lokální čisté elektřiny v rukou lidí pro nezávislost na drahých dodávkách ze sítě.
10) Založení fondu pro podporu odkupování městských energetických podniků městy a transformaci teplárenských soustav.
11) Energetická koncepce státu založená na masivním rozvoji obnovitelných zdrojů a maximálních úsporách energie pro nezávislosti na drahých fosilních palivech.