Pokud by emisní obchodování, hlavní nástroj na regulaci emisí v Evropě, mělo v pátek dostat vysvědčení za posledních pět let svého fungování, byla by na něm pětka. Nejdůležitější úkol - snížení znečištění – soustavně neplní. Výsledky má právě opačné: českým podnikům umožnilo nashromáždit o 57 milionů povolenek více, než potřebovaly v letech 2008 až 2012 k pokrytí svých emisí. Přebytečné povolenky dostali znečišťovatelé zdarma. Řada podniků si navíc nakoupila slušnou zásobu, 38 milionů, levnějších uhlíkových kreditů ze zahraničí, které mohou použít místo povolenek. Vyplývá to ze zhodnocení druhého kola EU ETS, které pro česká data zveřejnilo Centrum pro dopravu a energetiku.
Pět nejvíce přealokovaných českých firem (miliony, 2008 – 2012)*
Celkový přebytek |
Nakoupené mezinárodní kredity |
Přealokace emisními povolenkami |
|
ČEZ |
28,5 |
14 |
14,5 |
ArcelorMittal |
12,4 |
3,5 |
8,9 |
EPH |
9,6 |
3,1 |
6,4 |
Veolia Environnement |
6,8 |
1,9 |
4,9 |
PKN Orlen |
6,2 |
2,1 |
4,1 |
* Čísla se mohou mírně lišit v důsledku toho, že v průběhu let 2008 až 2012 docházelo ke změně majitelů u řady zařízení a není veřejně známé, jakým způsobem se transakce vztahovaly i na přebytečné povolenky.
Hodnocení současného stavu EU ETS se věnuje britská organizace Sandbag ve studii „Drifting toward disaster?“
„Současná pravidla emisního obchodování nemotivují podniky ke snížení znečištění, pálit špinavé uhlí se kvůli nízké ceně povolenek zase vyplácí. I ETS má ale šanci na reparát. Je nezbytné odebrat přebytečné emisní povolenky z trhu a omezit přísun nových,“ řekla Barbora Hanžlová z Centra pro dopravu a energetiku.
„Politici musí emisnímu obchodování vrátit alespoň část jeho původní ambice, pokud nechceme dopustit, aby EU ETS vymazal úspěchy ostatních klimatických opatření a zničil mezinárodní důvěryhodnost Evropské unie. V průběhu přípravy nové mezinárodní klimatické dohody si Evropa nemůže dovolit hromadit povolenky, které se nastřádaly kvůli ekonomické recesi a ostatním klimatickým opatřením. Debata o back-loadingu musí sloužit jako odrazový můstek k rozhodnutí o trvalém odebrání nejméně 1,7 miliardy povolenek,” komentuje situaci v EU ETS Damien Morris, hlavní analytik britské organizace Sandbag.
„Česká vláda zatím oficiálně nepodpořila ani jeden z návrhů Evropské komise na řešení krize ETS. Její liknavý postoj má širší kontext. Dražší povolenky by pomohly například programu Nová Zelená úsporám, jež zbavuje české domácnosti závislosti na fosilních palivech, nebo zajistily mimorozpočtový zdroj peněz pro příspěvek České republiky na klimatická opatření v nejchudších zemích,“ dodává Barbora Hanžlová, koordinátorka Klimatické koalice.
Kontakty:
Barbora Hanžlová, Centrum pro dopravu a energetiku
barbora.hanzlova@ecn.cz, 605 276 909
Damien Morris, Sandbag
damien@sandbag.org.uk, +44 (0) 791 466 9569