Nová energetická politika státu by se měla soustředit na inovace, solidaritu či řešení klimatické krize, shodli se ekologické organizace i zástupci byznysu

published 16.02.2023

Společná tisková zpráva organizací Greenpeace ČR, Centrum pro dopravu a energetiku, Calla, Hnutí DUHA, Klimatické koalice a Změny k lepšímu

Česká vláda by měla přistoupit k tvorbě energetické politiky státu, kterou má letos nastavit pomocí strategických dokumentů, zcela novým způsobem. Hlavní body návrhu dnes představili zástupci a zástupkyně ekologických organizací a iniciativy podnikatelů, vědců a aktivních občanů na tiskovém brífinku. Základem funkční energetické politiky by podle nich mělo být otevření trhu novým řešením a zajištění infrastruktury a kapacit pro rozvoj obnovitelných zdrojů, zajištění odklonu od uhlí a oživení uhelných regionů, zahrnutí všech sociálních skupin do spravedlivé transformace energetiky a založení energetické bezpečnosti na evropském rozměru bez fixování se na stavbu nových drahých a problematických jaderných reaktorů. Změna k lepšímu, iniciativa českých podnikatelů, vědců a aktivních občanů, zdůrazňuje, že jasnou moderní vizi energetiky založenou na obnovitelných zdrojích potřebuje pro svoji udržitelnost i česká podnikatelská sféra.

Ministerstvo průmyslu a obchodu již připravilo teze energetické koncepce, které mají v blízké době projednat lídři a lídryně vládní koalice. Ekologické organizace předsedům a předsedkyni stran odeslali otevřený dopis, kde je vyzývají k tomu, aby strategické dokumenty reagovaly na hlavní problémy dneška a modernizovaly energetiku.

Účastníci brífinku také vyzvali k rychlému snížení závislosti na energetických dodávkách z Ruska a posílení energetické spolupráce v rámci Evropské unie a spřátelených zemí. Tyto kroky by měly být založeny především na obnovitelných zdrojích energie a solidaritě napříč zeměmi EU.

Organizace rovněž zdůraznily nutnost řešení klimatické krize a splnění českého podílu na dosažení klimatických cílů, které vyplývají z Pařížské klimatické dohody. Tyto cíle se vztahují také na závazky přijaté evropskou legislativou, jako jsou Fit for 55 a REPower EU.
Nutné bude také řešit zásadní sociální dopady cenových výkyvů v energetice a strukturální energetickou chudobu. Tyto problémy by měly být vyřešeny spolu se snižováním energetické náročnosti budov a zvýšením jejich odolnosti proti výpadkům dodávek plynu, tepla nebo elektřiny. Zachování konkurenceschopnosti vyžaduje rychlejší zvyšování energetické efektivity, zejména v energeticky náročných odvětvích našeho průmyslu.

Organizace varovaly, že snaha vytvořit z jaderné energetiky dominantní zdroj výroby elektřiny pro Českou republiku by naopak odčerpala nemalé veřejné finance, které budou zapotřebí pro jiná, jimi popsaná řešení. Stavba nových jaderných reaktorů je z více důvodů problematická a příliš pomalá na to, aby přinesla potřebnou odpověď na energetickou i klimatickou krizi.

Ekologické organizace poukázaly na to, že transformace energetiky v České republice je jedinečnou příležitostí, kdy máme k dispozici největší množství externích finančních zdrojů v historii. Tyto zdroje by měly být vyčerpány do roku 2030, abychom mohli  využít všech možností, které nám nabízejí.

Jiří Koželouh, vedoucí programu Klima, energetika a odpady Hnutí DUHA, říká:
“Fungující energetická politika pro ČR musí být založena na změně zažitých schémat, kdy se elektřina vyrábí v několika velkých elektrárnách a všichni ostatní ji odebírají a platí. Trh se musí otevřít inovacím, jako je sdílení čisté lokální elektřiny i novým drobným výrobcům - od obcí, přes malé firmy až po jednotlivé domácnosti. Stát by naopak měl zajistit dostatečnou kapacitu distribuční a přenosové soustavy a odstraňovat administrativní bariéry. A zároveň by měl zajistit, aby se energetické transformace mohli účastnit všichni. Tedy zejména zpřístupnit programy na zateplování domů a instalaci solárních panelů i nízkopříjmových domácnostem a poskytnout jim energetické poradenství v terénu.”

Miriam Macurová, koordinátorka klimatické kampaně Greenpeace ČR, říká:
“Ze současného vývoje je zřejmé, že přechod k novým energetickým systémům, postaveným na větším množství obnovitelných zdrojů je zásadní pro energetickou bezpečnost i řešení probíhající klimatické krize. Pro tuto tranzici je zásadní snižování závislosti na fosilních palivech a zvyšování koordinace energetické politiky v rámci propojeného evropského systému. Pro funkční klimaticko-energetickou koncepci ČR je nutné opustit koncepci energetiky založené na ostrovním provozu a posílit přeshraniční propojení a kapacity přenosové a distribuční soustavy. Táto flexibilita umožní do budoucna také minimalizovat náklady prostřednictvím dovozů levné elektřiny z OZE ze zahraničí.”

Kateřina Davidová, odbornice na klimatickou politiku Centra pro dopravu a energetiku, říká:
“Stávající strategické dokumenty České republiky nejsou už ani zdaleka aktuální. Neodpovídají nejnovějším vědeckým poznatkům o rychlém postupování klimatické krize, ani nereagují na novou ekonomickou a geopolitickou realitu. Letos máme šanci tento nedostatek napravit. Je ale potřeba komunikace nejen napříč ministerstvy, ale i zahrnutí občanské společnosti a dalších subjektů do tvorby těchto důležitých dokumentů.”

Edvard Sequens, vedoucí energetických projektů v organizaci Calla, říká:
“Probíhající energetická a klimatická krize před nás kladou výzvu zásadně a rychle transformovat naši energetiku a odpoutat se z posledních míst žebříčků evropských zemí  s minimem obnovitelných zdrojů či vysokou energetickou náročností. Rizikem pro budoucnost by naopak bylo budovat si malý jaderně-energetický ostrov uprostřed Evropy s nutně vysokými cenami elektřiny.”

Jaroslav Bican, koordinátor energetické kampaně Greenpeace ČR, říká:
“V programovém prohlášení současné vlády se počítá s odklonem od uhlí do roku 2033. Ten je třeba zachovat i ve všech strategických dokumentech k energetické politice státu. Racionální odklon od uhlí zajistí mimo jiné snížení emisí skleníkových plynů i zlepšení kvality ovzduší, zvýší kapacitu pro připojování OZE a umožní využití externích finančních prostředků určených na tento proces. Uhelné elektrárny a doly jsou však také ve střednědobém a dlouhodobém výhledu ekonomicky nerentabilní. Útlum uhlí nebude jednoduchý a dotkne se uhelných regionů, jejich transformaci by ale mělo usnadnit velké množství finančních prostředků, které na ni mají přijít z evropských fondů.”

Gabriela Měsícová, manažerka Public Affairs Změny k lepšímu, říká:
“To, že se svět posouvá směrem k udržitelným řešením je dnes již realitou vývoje globální ekonomiky. Apelujeme na přijímání ambiciózních předpisů, které nás povedou k udržitelné budoucnosti. Pokud dnes zaváháme s implementací legislativních opatření, zítra se ocitneme v konkurenční nevýhodě oproti Spojeným státům, Číně a dalším světovým ekonomikám.”


Kontakty:

Jiří Koželouh, vedoucí programu Klima, energetika a odpady Hnutí DUHA, tel.: 723 559 495, e-mail: jiri.kozelouh@hnutiduha.cz

Miriam Macurová, koordinátorka klimatické kampaně Greenpeace ČR, tel.: 771 154 362, e-mail: miriam.macurova@greenpeace.org

Edvard Sequens, vedoucí energetických projektů v Calla - Sdružení pro záchranu prostředí, tel.: 602 282 399, e-mail: edvard.sequens@calla.cz

Jaroslav Bican, koordinátor energetické kampaně Greenpeace ČR, tel.: 773 721 237, e-mail: jaroslav.bican@greenpeace.org

Kateřina Davidová, odbornice na klimatickou politiku Centra pro dopravu a energetiku, tel.: 734 670 514, email: katerina.davidova@cde-org.cz

Gabriela Měsícová, manažerka Public Affairs Změny k lepšímu, tel.: 773 774 566, email: gabriela.mesicova@klepsimu.cz

The Together For 1.5 project has received funding from the LIFE Programme of the European Union. The information and views set out in this document are those of the authors and do not necessarily reflect the official opinion of the European Commission.
LIFE Together for 1.5 project website: 1point5.caneurope.org

Did you like this article?
Recommend this article to your friends!

Search term

[ close ]